torsdag 19. mars 2009

Dumstut

Jeg er et dumstut. I helga som var nå, var jeg ute på Jernverket sammen med Barbie og Ida. Jeg fikk litt for mye vin i meg og det tok helt av når jeg kom ut og møtte mange kjenninger som jeg ikke har sett på lenge. I ren ekstase kjøpte jeg den ene driken etter den andre ute. Og det var utrolig gøy akkurat der og da, men det var ikke så kult å ringe til kontofonen dagen derpå. Men jeg fant ut at alt kom til å gå helt fint hvis jeg bare var forsiktig med å bruke penger. Så jeg var helt forberedt på å leve på "bomsebudskjett" denne uka og neste uke.

Men på mandagen var jeg i glasshuset for å kjøpe smør, melk og brød, og når jeg skulle gå hjemover ble jeg stoppet av en redd barna-dame. Jeg forklarte henne at jeg ikke hadde råd til å støtte barna i Nepal med 225 kr. i mnd. og viste henne hva jeg hadde i posen og forklarte at dette var alt jeg hadde å leve på en hel uke! Men hun ga seg ikke! Hun spurte flere ganger om jeg ikke tenkte på de stakkars barna i Nepal som sikkert måtte klare seg med bare brøkdelen av det jeg hadde i posen. Og de stakkars barna fikk ikke gå på skolen heller! De kom til å leve fattig og stakkarslig i hele sitt liv hvis jeg ikke betalte skolegangen deres. Jeg sa: hmmm..
Til slutt satte hun inn nådesstøtet! " Hvis du bare skriver under her hjelper du 3 barn på skolen hver mnd! Og ikke nok med det! Hvis du betaler over 500kr i året får du 28% skattelette!"
Jeg tenkte at den skatteletta kom sikkert godt med når jeg skulle jobbe hele netse år og sa: OK! Let's do this!

Når jeg var kommet vel hjem og drev å pakket ut av rema-posen min, fikk jeg øye på redd barna-kontrakten og tenkte : NEEEEEEEEI!
Jeg konkluderte i en fei med at jeg var verdens største idiot! Jeg hadde jo ikke råd til å støtte barna i Nepal når jeg ikke engang hadde penger selv!
Men så satte jeg meg ned og leste gjenom kontrakten min og til min store glede oppdaget jeg at jeg kunne utsette enkeltbetalingene hvis jeg ikke hadde penger den og den mnd. Og jeg kan også ringe å avbestille. Det var godt.

Hilsen J.18.Mo i Rana<3

3 kommentarer:

  1. Huff d e jo så vanskele å seij næij tæll di derran fålkan såm står å græv å spør. Eg ha sjøl sagt næij før eg har faktisk itje råå.. :/

    Mæn bære tænk: Dagens gode gjerning Karoline! :D

    SvarSlett
  2. Hei Karoline, min gode venninne! Takk for kommentaren. Du har nok rett i det du skrev, noen gjør det, noen ikke. Men tipset ditt hjalp faktisk. Dessuten så føler jeg meg mye bedre nå.

    Jeg synes du har gjort en god gjerning når det gjelder "Redd Barna". Tenk på det du :)

    Klem Marthe, hun som ikke måtte lukte på fuglen.

    SvarSlett
  3. haha ja de der redd barna-folkan e nå lurifaksa:P

    Så bra at d hjalp litt Marthe! d e tongt å stress! Tar alt før masse energi!
    eg flir når eg tænk på pelikan-lokta:P ha ha ha

    SvarSlett